Wat is het verschil tussen integraalhelmen en crosshelmen?

Er zijn allerlei soorten helmen beschikbaar voor het rijden op een motor of scooter en daarvan maken zowel integraalhelmen als crosshelmen deel uit. Er zijn voor uiteenlopende rijdoelen dan ook uiteenlopende helmtypen beschikbaar. Het is natuurlijk anders als er dagelijks op een motor over de snelweg naar het werk wordt gekregen dan dat er hobbymatig over een off road parcours wordt gereden. Er is dan ook zeker een sprake van verschil tussen een integraalhelm en een crosshelm en die verschillen hebben onder meer betrekking op de specifieke eigenschappen die aan beiden helmtypen zijn toegedicht. De eigenschappen maken dan ook dat het ene type helm geschikter is om op de openbare weg te dragen en het andere type om off road mee te rijden op de crossmotor.

Verschil tussen integraalhelmen en crosshelmen

Crosshelmen worden doorgaans gebruikt om mee op de crossmotor te crossen in off road situaties. De crosshelm verschilt ten opzichte van een integraalhelm door de wijze waarop het kinstuk is vormgegeven en door de aanwezigheid van een peak. De peak is een klep die bovenop de helm is aangebracht en vooruitsteekt. Allereerst is het wel belangrijk om te weten wat een integraalhelm precies is, dit lees je in dit artikel: 'Wat is een integraalhelm'.

Het kinstuk is naast de peak het meest opvallende verschil, want bij een crosshelm staat het kinstuk veel verder naar voren en is er tussen dat deel en de kin meer ruimte in vergelijking bij een integraalhelm. Bij een integraalhelm sluit het kinstuk aan op het gezicht. Dit zijn de twee meest opmerkelijke verschillen tussen crosshelmen en integraalhelmen.

Dat bij het motorcrossen de voorkeur wordt gegeven aan een speciale crosshelm in plaats van met een integraalhelm te rijden komt doordat een crosshelm meer zuurstof geeft. Bij een inspannende activiteit als motorcrossen is het uiteraard belangrijk dat er voldoende zuurstof kan worden verkregen en die mogelijkheid wordt door het specifieke ontwerp van een crosshelm geboden.

Van oorsprong werd om reden van het verkrijgen van zuurstof tijdens het motorcrossen met een jethelm gereden in plaats van met een integraalhelm. Later is daar een kinstuk aan toegevoegd in de vorm van een losse kinbeschermer. De ontwikkelingen hebben echter niet stilgestaan en nu is het dan ook zo dat een crosshelm veelal over een vaste kinbeschermer beschikt die wat verder naar voren staat om zo optimaal aan de zuurstofbehoefte te kunnen voldoen.

Crosshelmen

Caberg Tourmax Incl. Pinlock Vizier - Mat Zwart
Caberg Tourmax Incl. Pinlock Vizier - Mat Zwart
Onze prijs (Incl. BTW)
Normale prijs  249,95 Vanaf  199,99
Vóór 23:59 uur besteld = morgen in huis*
MT Synchrony Duo Sport - Mat Zwart
MT Synchrony Duo Sport - Mat Zwart
Onze prijs (Incl. BTW)
Normale prijs  139,90 Vanaf  104,95
Vóór 23:59 uur besteld = morgen in huis*
Arai Tour-X4 - Frost Black
Arai Tour-X4 - Frost Black
Onze prijs (Incl. BTW)
Normale prijs  649,- Vanaf  543,-
Vóór 23:59 uur besteld = morgen in huis*

> Bekijk nu de Shark Drak: Deze maand kortingen tot 40%!

De peak van een crosshelm biedt bescherming tegen steentjes, takjes en modderkluiten en biedt ook nog deels bescherming tegen bijvoorbeeld een laagstaande zon. Crosshelmen worden doorgaans zonder vizier geleverd, waarbij een crossbril kan worden gedragen. Overigens is er nog een verschil en dat is dat crosshelmen doorgaans wat lichter qua gewicht zijn in vergelijking tot integraalhelmen. Een motorcrosser is namelijk veel beweeglijker op de motor en daar sluit een lichte helm beter bij aan om de nek wat minder te belasten.

Er zijn echter ook crosshelmen met vizier en die helmen worden ook wel endurohelmen genoemd. Endurohelmen kunnen over een volledig vizier beschikken dat het hele gezicht bescherming biedt of over een gedeeltelijk vizier dat tot op de neus reikt en eenzelfde functie heeft als een crossbril.

Lees de verschillen tussen jethelmen en integraalhelmen.