Elke eigenaar van een scooter maakt een keer een haperende scooter mee. Vaak wordt dan niet de juiste startprocedure – rem inknijpen om te starten – gevolgd. Soms wil er helemaal geen beweging in je scooter komen. Vaak is dit eenvoudig op te lossen. Met dit stappenplan, kun jij voortaan zelf uitzoeken waar de startproblemen aan liggen.
Heb je de scooter op de juiste manier gestart?
De meeste brommers en scooters starten op dezelfde manier. Steek eerst de sleutel in het slot en draai deze zodat de scooter ‘aan’ staat. De meeste scooters hebben een aan/uit schakelaar bij het rechter handvat, deze moet op ‘aan’ staan omdat de scooter anders niet start. Nu moet je de linker rem inknijpen en de startknop indrukken.
Per type scooter en brommer kan het startproces anders gaan, zorg dus dat je weet hoe je jouw scooter start. Je kunt dit bij het kopen aan de vorige eigenaar of de scooterspeciaalzaak vragen, of je leest het in de handleiding van de scooter.
Soms liggen de problemen voor de hand. Wanneer een scooter niet start, kunnen de volgende oorzaken de reden zijn:
- De accu is leeg of kapot
- De benzine is op
- De accu is in goed, maar de startmotor of startschakelaar veroorzaken problemen
Merk je dat de scooter wel start, maar niet aanslaat, dan kunnen er andere oorzaken ten grondslag liggen aan de stilstand van de motor:
- De bougie is vet of versleten – dit onderdeel verzorgt de vonk voor de ontsteking
- De bobine is defect – dit onderdeel werkt de spanning voor de ontsteking op
- De pulsgever is stuk of vies – dit onderdeel geeft de ontsteking een teken dat de motor draait
Deze onderdelen zullen allemaal moeten werken om tot een goede startprocedure te komen. Werkt één onderdeel niet, dan blijft de motor stilstaan. Merk je dat de startmotor zelfs geen teken van leven geeft bij gebruik van de kickstart – wanneer je scooter hierover beschikt – dan is het raadzaam om een bezoek te brengen aan een motorspeciaalzaak.
Last van een warme uitlaat? Bekijk hier wat de oorzaak van een warme uitlaat kan zijn!