Schijfremslot: Kiezen voor optimale bescherming

Een schijfremslot is een manier om te zorgen dat een motor optimaal beschermd wordt tegen dieven die vervelende plannen hebben. Een remschijfslot zorgt namelijk voor dubbele bescherming.

Er zijn geen producten die overeenkomen met de selectie.

Vooral wanneer het gaat om het op slot zetten van een dure motor op straat, dan is dit extra belangrijk om te doen. Al kan dit bijvoorbeeld ook voor een scooter een hele goede oplossing zijn. Het is dan ook niet voor niets zo dat hier steeds vaker voor gekozen wordt. Er moet dan wel goed opgelet worden.

De sloten moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat er voor een schijfslot wordt gekozen dat voldoende bescherming biedt in de ogen van verzekeringsmaatschappijen. Hiervoor is een keurmerk opgezet dat aangeeft in welke mate het slot bescherming biedt. Wanneer een schijfremslot voor een motor wordt gekocht dan is bijvoorbeeld beschermingsniveau ART-5 nodig. Dit is vaak ook het geval voor sloten die van niveau ART-4 zijn. Een schijfremslot voor een scooter kan bij niveau ART-3 al als voldoende worden beschouwd door de verzekeringsmaatschappij, dit is goed om te weten.

Schijfremsloten: de belangrijkste kenmerken

Buiten het bieden van voldoende bescherming, moet een schijfrem slot ook aan een aantal andere voorwaarden voldoen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat het voldoet aan een aantal kenmerken waar het gaat om gebruiksgemak. Het slot moet immers niet alleen veilig zijn, maar ook goed te hanteren. Anders is er risico op verkeerd gebruik. Denk daarom bijvoorbeeld aan belangrijke zaken als:

  • Het gewicht van het slot mag niet te hoog zijn
  • Het slot moet genoeg lengte hebben om goed af te sluiten
  • Gehard staal om de stevigheid te bevorderen
  • Meerdere sleutels standaard bijgeleverd

Waar het bijvoorbeeld gaat om het gewicht van het schijfremslot is het vooral zaak dat het slot gemakkelijk mee te nemen is. Een schijfslot wordt vaak weliswaar met een opbergtasje geleverd, maar het moet nog wel te vervoeren zijn. Is het slot te zwaar, dan is het niet gemakkelijk op te bergen. Dit is bij een motor misschien nog wel iets lastiger dan bij een schijfremslot voor een scooter met veel opbergruimte. Anderzijds is lengte juist voor een scooter, die vaker in de stad staat, belangrijker. Een goede keuze kan dus sterk variëren.

De materialen waarvan het schijfslot wordt gemaakt zijn natuurlijk vooral van belang om diefstal tegen te gaan. Gehard staal is niet alleen van belang voor de schakels van de ketting. Ook het slot zelf dat om de schijfrem gaat moet hier bij voorkeur van gemaakt zijn. Dit is immers een extra zekerheid dat het niet gemakkelijk te kraken is. Dit is ook de reden waarom een slot een hogere waardering krijgt volgens het ART-keurmerk. Dit stelt verzekeraars dan vervolgens weer gerust waar het gaat om het uitkeren van het geld voor de vergoeding.

Een slot onderhouden

Onderhoud is voor allerlei producten de belangrijkste zaak om de kwaliteit te bewaren. Hoe beter er voor een schijfremslot wordt gezorgd, hoe beter deze in conditie blijft. Een slot in slechte staat zal immers niet moeilijk te kraken zijn. Alleen al daarom is het interessant om eens nader te onderzoeken welke middelen en handelingen ervoor kunnen zorgen dat een slot in optimale staat blijft. Dit gaat overigens ook verder dan het schoonhouden van het materiaal alleen. Er zijn ook andere zaken die meespelen. Dit begint vaak al bij de aankoop ervan.

Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om een schijfrem slot te kopen dat voorzien is van een speciale huls. Deze huls moet dan water- en vuilafstotend zijn. Dit zorgt er immers voor dat het materiaal, in de meeste gevallen gehard staat, niet wordt aangetast. Een slot met een goed omhulsel hoeft vaak niets extra te kosten. Het is altijd slim om daarom juist hiervoor te kiezen. Het gaat dan direct een flink stuk langer mee. Zeker ook wanneer de andere delen van het schijfremslot goed worden verzorgd.

Dit betekent dus bijvoorbeeld dat het remschijfslot zo nu en dan gesmeerd moet worden. Dit geldt voor het slot, maar zeker ook voor de cilinder. Een probleem dat flinke gevolgen kan hebben is immers een afgebroken sleutel. Wanneer deze in het slot afbreekt, wordt het immers flink lastig om het slot nog te gebruiken. Wanneer deze dan net om een scooter of motor heen gebonden zit, is het probleem nog groter. Om die reden is het slim om de cilinder met enige regelmaat soepel te houden.

Shark helmen Caberg helmen Held rugzakken Schuberth helmen Vinz helmen