Shark systeemhelmen

Let je bij het kopen van een helm vooral op de functionaliteit? Dan is een systeemhelm Lees door

Van laag naar hoog sorteren

2 producten in totaal

Filteren
  1. Shark Evo ES Blank - Mat Zwart Shark Evo ES Blank - Mat Zwart
    Prijs (incl. btw)
    Adviesprijs Normale prijs 329,99 Vanaf 199,00
    Vóór 23:59 uur besteld = morgen in huis*
  2. Shark Evo GT Blank - Mat Zwart Shark Evo GT Blank - Mat Zwart (tweede kansje)
    Prijs (incl. btw)
    Adviesprijs Normale prijs 449,99 Vanaf 269,00
    Vóór 23:59 uur besteld = morgen in huis*

2 producten in totaal

Filteren
het overwegen waard. En als je daarbij ook nog eens voor een systeemhelm van Shark kiest, weet je zeker dat je aantrekkelijk geprijsde topkwaliteit bestelt. Shark systeemhelmen onderscheiden zich verder door hun uitstekende comfort en hoogwaardige design. Dit merk is niet voor niets een van de Europese marktleiders op het gebied van helmen.

Shark helm: veilig, aerodynamisch en comfortabel

Shark is een in Marseille gevestigde fabrikant, die al tientallen jaren helmen ontwikkelt en produceert. Die ervaring zorgt ervoor dat een Shark helm uitblinkt in veiligheid, aerodynamica en comfort. En natuurlijk worden eigenschappen als gebruiksgemak en uitstraling bij Shark systeemhelmen ook niet uit het oog verloren.

Multifunctionele Shark systeemhelm

Met een systeemhelm van Shark koop je een helm met een praktisch ontwerp. Het voordeel van systeemhelmen is namelijk dat je behalve het vizier ook het kinstuk omhoog kunt klappen. Dit helmtype is dus volledig open én volledig gesloten te dragen. Dat maakt een systeemhelm geschikt voor zowel warme en droge dagen als koude en natte weersomstandigheden. Veel Shark systeemhelmen hebben als bijkomend voordeel dat het kinstuk helemaal naar achteren kan worden geklapt. Het rust dan op het achterste gedeelte van de helm. Je hoeft er met een volledig geopende systeemhelm van dit merk dus niet bang voor te zijn dat je meer wind vangt en het aerodynamische vermogen afneemt.

Shark systeemhelmen: veiligheid door hoogwaardig materiaalgebruik

Systeemhelmen van Shark zijn gemaakt van materialen van hoge kwaliteit. Veelgebruikte materiaalsoorten voor de buitenschaal zijn polycarbonaat en koolstofvezel. Koolstofvezel wordt ook wel carbon genoemd. Beide materialen staan bekend om hun veilige eigenschappen. Een systeemhelm van Shark is altijd voorzien van het ECE-kwaliteitskeurmerk 22.06. Overigens is dit keurmerk verplicht voor elke scooter- of motorhelm die in Europa op de markt wordt gebracht. Het ECE-keurmerk geeft aan dat de helm voldoet aan de Europese veiligheidseisen. In de praktijk betekent dit dat een Shark helm door alle bij de Europese Unie aangesloten landen is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Om het ECE 22.06-keurmerk te krijgen, moeten systeemhelmen en andere helmtypes aan veel eisen voldoen. Ze worden getest op maar liefst 18 punten, waaronder schokabsorptie bij verschillende snelheden en impacthoeken, viziereigenschappen en slijtvastheid.

Waar moet je op letten bij het bestellen van een Shark systeemhelm

Wanneer je een motor- of scooterhelm koopt, zijn de kleur en het ontwerp waarschijnlijk het eerste waar je op let. En natuurlijk moet je helm er goed uitzien, maar het belangrijkste is de maat. Shark systeemhelmen zijn leverbaar in de maten XS tot en met XL. Op de productpagina’s staat achter elke maat vermeld voor welke hoofdomtrek de helm bedoeld is. Hou er rekening mee dat een helm niet te ruim mag vallen. De veiligheid is dan namelijk niet te garanderen, terwijl ook het comfort veel te wensen overlaat. Daarom moet je bij het kopen van een systeemhelm van Shark of andere helm altijd de juiste maat kiezen. Je kunt daarvoor de omtrek van je hoofd opmeten of je maat berekenen in de matentabel op onze website. Andere dingen om op te letten zijn:

  • Type vizier
  • Mogelijkheid om het vizier te verwisselen
  • Uitsparing voor een bril
  • Uitsparing voor een Bluetooth-set

Shark systeemhelm in een kleur die bij je past

De meeste systeemhelmen van Shark hebben een stoere zwarte kleur. Het voordeel van een zwarte helm is dat vuil en krassen er niet zo duidelijk op te zien zijn. Een donkergekleurde systeemhelm van Shark heeft daarom minder onderhoud nodig. Maar misschien is een zwarte helm niet jouw stijl of past het niet bij de kleur van je scooter, motor of motorkleding. In dat geval zijn er diverse modellen die keuze bieden uit andere kleuren.

Veelgestelde vragen

Zijn Shark systeemhelmen bedoeld voor scooter- of motorrijders?

Een Shark systeemhelm is geschikt voor motor- én scooterrijders. In principe zijn alle helmen namelijk motorhelmen. Er bestaat dus geen verschil tussen scooter- en motorhelmen.

Waarom kiezen voor een systeemhelm?

Systeemhelmen hebben als voordeel dat je ze zowel dicht als open kunt gebruiken. Daardoor lenen ze zich goed voor korte en lange ritten binnen en buiten de bebouwde kom. Doordat je een systeemhelm helemaal kunt openen, gaat ook communiceren gemakkelijker.

Wat is beter: een Shark systeemhelm van carbon of polycarbonaat?

Afgaande op de levensduur, heeft een systeemhelm met een carbon buitenschaal betere papieren. Dit type helm gaat 7 tot 8 jaar mee. Als je er heel zuinig mee omgaat, kun je een carbon helm zelfs 10 jaar gebruiken. Een ander voordeel van carbon is dat het niet veel weegt, maar toch heel robuust is. Helmen van polycarbonaat hebben als voordeel dat ze goedkoper zijn. Daarbij doe je er wel minder lang mee, want de levensduur van een polycarbonaat helm is 3 tot 5 jaar.

Moet je een systeemhelm van Shark vervangen na een ongeluk?

Ja, ondanks de hoge kwaliteit zijn Shark systeemhelmen na een ongeval niet langer betrouwbaar. Voor je eigen veiligheid is het dan beter om een nieuwe helm te kopen. De reden daarvoor is dat de binnenvoering bij een val vaak beschadigt of dat er ruimte ontstaat tussen de voering en de schaal. Het gevolg is dat de systeemhelm niet meer goed rond je hoofd past.

Klopt het dat je een helm die gevallen is ook altijd moet vervangen?

Ja, dat klopt. Ook als je helm bijvoorbeeld van je stuur valt of als je hem uit je hand laat vallen, is de veiligheid niet meer te garanderen.