Zijn zijspiegels verplicht op een motor, brommer of een scooter?

Je loopt met de scooter in de hand naar de schuur, je let niet op en... spiegel tegen de stenen muur. Er is een kras op gekomen, zonde... Op een moment als deze was het makkelijker geweest als er geen spiegel op de scooter zat. Helaas, spiegels zijn soms een noodzakelijk goed en soms ben je blij dat ze wel degelijk aan het stuur zitten van je scooter of brommer. Maar zijn spiegels ook daadwerkelijk een verplicht onderdeel op een scooter of brommer?

Verschil tussen brommer en scooter spiegels regels

In Nederlands rijden we rechts en halen we links in. Met deze reden is de toevoeging van een zijspiegel aan de linkerkant van je stuur een welkome toevoeging. Je kunt achterliggers in de gaten houden en zicht houden op de omgeving. Om deze reden zie je zelfs fietsers wel eens met zijspiegels rijden. Het verschil is dat fietsers dit niet verplicht zijn. Volgens Artikel 5.6.45 moeten bromfietsen die na 31 december 2006 aangeschaft zijn, verplicht zijn van een linkerbuitenspiegel. Rijd je zonder linkerbuitenspiegel op je scooter of motor, dan kan dit je een boete opleveren van € 95,-.

Eisen van zijspiegels

Bij tweewielige motorvoertuigen draait het om zien en gezien worden. Het meest belangrijke van een zijspiegel is dat je kan zien wat er achter je gebeurt. Bepalend voor je zicht is de grootte van de spiegel. Het gezichtsveld van de spiegel moet zodanig zijn dat de bestuurder een vlak weggedeelte kan overzien met een breedte van 2.50 m. Naast de grootte van een groot oppervlak, kan een bolle of vergrotende spiegel ook enorm helpen om te zien wat er zich achter je afspeelt. Kies je een spiegel uit voor je scooter of motor, zorg dan dat deze past bij je rijtuig. Mogelijk is om roestvrije spiegels, spiegels van koolstofvezel of met ingebouwde knipperlicht aan te schaffen. Bij de keuze voor een zijspiegel is het voornamelijk belangrijk dat je hierbij de ontwerplijnen volgt om te voldoen aan de eisen van zijspiegels. Zorg ervoor dat:

  • De spiegel moet deugdelijk zijn bevestigd
  • Je een spiegel aanschaft die regelbaar is
  • De spiegel een nuttig oppervlak heeft van tenminste 20 cm2
  • De spiegels goed zijn afgesteld: neem hier de tijd voor wanneer je op de motor zit
  • De spiegels geen verschijnselen van breuk vertonen
  • De spiegel niet ernstig verweerd is

Spiegels bij andere 45 km/u voertuigen

Als het voertuig meer dan twee wielen bezit, wordt een tweede spiegel ook verplicht. Het kan dan zijn om zowel de linker als de rechterbuitenspiegel te gebruiken, maar de combinatie binnen- en linkerbuitenspiegel is ook een optie.

> Bekijk eens onze Shark helmen: Vandaag besteld = morgen gratis thuisbezorgd!

Waar moet een goede spiegel voor de motor, brommer of scooter aan voldoen?

Spiegels op een scooter dragen bij aan de veiligheid op de weg. Neem daarom niet snel genoegen met de eerste de beste optie. Toch wil het oog ook wat. Kies daarom niet alleen voor een stukje extra veiligheid door een linkerbuitenspiegels aan te schaffen, maar kies ook voor klasse. Er bestaan verschillende modellen spiegels voor verschillende tweewielers. Eén ding waar alles spiegels aan moeten voldoen is dat ze op een juiste manier bevestigd zijn en dat ze geen breuken mogen bevatten. Het zou toch zonder zijn als een spiegel al bij het rijden over een verkeersdrempel van het stuur kukelt.

Tip: Twee spiegels mag natuurlijk ook, dit bevordert alleen maar de veiligheid tijdens het rijden.

Lees ook: Hoeveel motors worden er jaarlijks gestolen in Nederland?