Zo vervang je zelf de koppeling van een motor!

Het is belangrijk dat je niet als een kip zonder kop begint met dingen uit elkaar halen, bekijk eerst even het handboek van je motor. Het kan namelijk zijn dat je speciaal gereedschap nodig hebt om bijvoorbeeld de koppelingshuis open te maken. Bekijk ook of er moet worden gewerkt met zogeheten aanhaalmomenten en afstelgegevens. Zo ja, dan is het ook handig om te kijken wat deze zijn. Voordat je begint is het verstandig om de vloer af te dekken, zo voorkom je olievlekken. Verder kun je ook een opvangbak regelen voor de olie.

Stap 1: Olie aftappen

Olie aftappen is het prettigst om te doen wanneer de motor warm is. Wanneer je aan het aftappen bent kun je van de koppelingsdeksel de viezigheid verwijderen. Vaak moet je voor het aftappen van olie ook de voetsteun en/of de kickstarter verwijderen. Als je dit hebt gedaan kun je vaak de koppelingskabel verwijderen, dit is vaak het makkelijkst te doen door de afstelmogelijkheid van de kabel los te draaien.

Vinz systeemhelm mat zwartShark Drak helmVinz jethelm mat zwart

Stap 2: Koppelingsdeksel demonteren en tikken

De koppelingsdeksel demonteer je door de schroeven tegen de klok in te draaien met een sterk stuk gereedschap, denk bijvoorbeeld aan een slagschroevendraaier. Om de koppelingsdeksel van de pasbusjes te verwijderen kun je het beste met een hamer van plastic tikken op de deksel. Vaak lukt het dan wel, mocht het nog steeds niet lukken dan kun je controleren of alle bouten wel verwijderd zijn.

> bekijk hier de populaire Shark helmen + nieuwe motorhelmen!

Stap 3: Drukplaat losdraaien en koppeling demonteren

Nu je alles hebt voorbereid, kan het echte werk pas beginnen. Vaak zit een koppeling vast met een paar simpele bouten. Deze dien je tegen de klok in te draaien. Zodra de koppeling meedraait moet je de motor in de eerste versnelling zetten en de voetrem ingedrukt houden, het is handig als je iemand hebt die je hierbij helpen kan. Nu kun je de koppelingsplaten halen uit de koppeling. Leg alles op een schone doek in de volgorde waarin je hen verwijderd, dat is handig wanneer je ze er weer op moet zetten. Je kunt nu de onderdelen even nameten en kijken of alles klopt zoals in het hadnboek. Wanneer je twijfelt aan de veren kun je deze ook vervangen. De koppelingsplaten kunnen vervormd zijn, dit heeft te maken met de intense hitte waaraan deze wordt blootgesteld. Nadat je alles hebt gecontroleerd kun je de twijfelgevallen vervangen.

Stap 4: Schoonmaken

Ook dit hoort erbij: maak onderdelen die vies zijn schooon met petroleum. Het monteren van de platen begint en eindigt met een plaat die een ribbel heeft. Wanneer je de plaat vastschroeft moet je er goed op letten dat de veren op de juiste plek drukken. Je kunt het beste vastdraaien met een momentsleutel, maar anders kan het ook gewoon op gevoel. Nadat je alles weer op de motor hebt gezet is de klus feitelijk geklaard. Je kunt nog in het werkhandboek kijken voor de juiste afstellingen en daarna de carterdeksel en pasbussen weer op het motorblok zetten.

> deze motorevenementen mag je niet missen!

Jethelm kopenIntegraalhelm kopenSysteemhelm kopenKinderhelm kopen