Wat betekent het ECE 22.05 keurmerk voor helmen?

Het ECE 22.05 keurmerk van een helm betekent dat de helm aan de richtlijnen in Europa voldoet gesteld zijn aan de minimale veiligheid en mate van bescherming. ECE is een afkorting voor Economic Commission Europe en deze commissie heeft onder meer als activiteit het opstellen van richtlijnen waar producten, zoals helmen aan moeten voldoen.

Het opstellen van de richtlijnen is niet de enige activiteit, want de commissie zorgt er ook voor dat de testen worden uitgevoerd, zoals door hen is omschreven. Een helm krijgt pas een ECE 22.05 keurmerk als er aan de voorgeschreven richtlijnen voor de veiligheid en bescherming wordt voldaan. Dit geldt dus ook voor goedkope scooterhelmen

ECE 22.05 keurmerk

Het is duidelijk waar de afkorting ECE voorstaat, maar de cijfers hebben uiteraard ook nog een betekenis. In 1982 is het eerste ECE keurmerk voor een helm een feit geworden en werd daarvoor de toevoeging 22.02 gebruikt. De achterste cijfercombinatie 02 staat voor de versie en tegenwoordig is er sprake van het ECE 22.05 keurmerk en dat betekent dat er sprake is van de vijfde versie.

Overigens voldoen helmen met het keurmerk ECE 22.04 niet meer aan de eisen van tegenwoordig. De helmen met dit keurmerk mochten tot het midden van het jaar 2003 worden verkocht. Helmen worden uitvoerig aan testen onderworpen om na te gaan of er voldoende veiligheid en bescherming wordt geboden. De veiligheid en de mate van bescherming wordt onder meer getest door crashes na te bootsten.

Daarbij wordt gekeken in hoeverre de buitenschaal bescherming heeft geboden, maar wordt ook naar andere eigenschappen, zoals met betrekking tot de kinsluiting of kinriem. Als deze loslaat en de helm daardoor verschuift, kan er niet gesteld worden dat de helm de test heeft doorstaan. Zo worden er allerlei testen uitgevoerd om na te gaan of de helm een ECE 22.05 keurmerk kan verkrijgen.

• European Commission Europe
• 22.05 versie
• Veiligheid
• Bescherming
• Testen

Op de helmen die zijn goedgekeurd met het ECE 22.05 keurmerk is er nog een kenmerk te vinden en dat betreft het kenmerk E met daarachter een cijfer. Het cijfer staat voor het land, waarin de goedkeuring heeft plaatsgevonden, zoals voor Nederland het kenmerk E4 geldt. Dit kenmerk laat alleen maar zien in welk land de keuring is geweest en heeft verder geen bijzondere waarde ten aanzien van bijvoorbeeld de kwaliteit.

Dat helmen in verschillende landen gekeurd kunnen worden, komt doordat de fabrikant van de helm zelf de vrijheid heeft om een land te kiezen, waarin de testen worden uitgevoerd. Als de fabrikant in Nederland een helm laat testen, dan wordt de test doorgaans uitgevoerd door TNO. De fabrikant heeft overigens ook nog de vrijheid om in het land een keuze te maken voor een bepaalde keuringsinstantie die daar uiteraard wel voor aangewezen moet zijn.

Best gesteste systeemhelmen

Dit zijn de beste helmen van 2017, waaronder twee systeemhelmen!

      • Caberg Droid Systeemhelm
      • Vinz systeemhelm met zonnevizier
      • Shark Openline

Caberg helm best getestVinz systeemhelm met zonnevizierShark Openline best getest

  

LS2 strobe systeemhelm                                                                             Vinz systeemhelm met zonnevizier                                                Shark Openline

Lees meer over de best geteste systeemhelmen.

Kenmerken test ECE 22.05 gekeurde helmen

Met betrekking tot helmen die in Nederland op de markt worden gebracht, geldt dat er bij het ECE 22.05 keurmerk aan bepaalde eisen moet worden voldaan, waarvoor meerdere testen worden uitgevoerd. Zo zal onder meer de schokabsorptie worden getest. Dit is een test, waarbij de helm vanaf een specifieke hoogte op een aambeeld met een bolle vorm valt.

Ook wordt de stevigheid van de helm getest, waarbij er druk op de zijkant en op het kinstuk wordt uitgeoefend. Na het uitoefenen van de druk wordt er gekeken naar de mate van vervorming. Verder wordt er een test gedaan, waarbij de achterkant van de helm met kracht omhoog getrokken wordt en wordt daarna beoordeeld in hoeverre de helm op het testhoofd is gekanteld.

Er zijn meerdere onderdelen, waarover een helm kan beschikken en die ook voor een test in aanmerking kunnen komen. Een voorbeeld daarvan is het vizier, waarbij de slijtvastheid getest wordt. Ook wordt door een specifieke meetvorm te gebruiken gekeken of de vizieropening aan de eisen voldoet.

• Schokabsorptie
• Mate van vervorming
• Mate van kanteling helm
• Slijtage van het vizier
• Opening van het vizier

Overigens is het niet zo dat alle ECE 22.50 gekeurde helmen over een even goede kwaliteit of eigenschappen beschikken. Lees hier de tips over het uitzoeken van een geschikte scooterhelm. Daar kunnen namelijk verschillen tussen bestaan en de mate van het verschil varieert per merk en model. Dat geldt ook voor de mate van bescherming, want een jethelm biedt een andere bescherming dan een systeemhelm, waarvan het kinstuk naar beneden is geklapt. Heb je een GoPro camera, lees hier hoe je een GoPro camera bevestigt aan je helm.

Jethelm kopenIntegraalhelm kopenSysteemhelm kopenKinderhelm kopen

 

Bekijk ook onze motorhelmen!

Shark helmen Caberg helmen Held rugzakken Schuberth helmen Vinz helmen