Hoeveel scooters rijden er in Nederland?

Volgens velen veels te veel

Uit statistieken blijkt dat eind 2015 zo'n 1,2 miljoen scooters in Nederland reden. Dit aantal is alleen maar meer geworden. Veel mensen kiezen voor een scooter om snel op bestemming te zijn of willen van die dure, grote auto af. Naar schatting rijden er nu zo'n 1,5 miljoen (geregistreerde en niet-geregistreerde) scooters rond in Nederland.

Waarom rijden er zoveel scooters?

Eind 2015 reden er zo'n 65 procent meer scooters in vergelijking tot 2006. Hoe kan het dat dit aantal zo immens is gestegen? Natuurlijk is het zo dat een scooter gewoon een vrij handig, comfortabel vervoersmiddel is. Zeker met een blauw kenteken kun je snel overal heen. Verder is een scooter (zeker in vergelijking tot een auto) relatief goedkoop. De verzekering is vaak slechts een aantal euro per maand. Het onderhoud kost vaak ook weinig en een scooter rijdt veel zuiniger als een auto. Ook hoef je geen rekening te houden met andere moeilijkheden die een auto met zich meebrengt: nooit meer zoeken naar die ene parkeerplaats, of hier enorm veel geld voor moeten betalen.

Vinz systeemhelm mat zwartShark Drak helmVinz jethelm mat zwart

Inwoners ergeren zich

Mensen die geen scooter rijden, ergeren zich vaak aan mensen die wel op een scooter rijden. Dit probleem komt vooral voor in de grote steden. Veel mensen vinden dat de scooters erg vervuilend zijn, teveel lawaai maken en een gevaar vormen voor de rest van het verkeer. Begrijpelijk, want voor fietsers kan het erg vervelend zijn als zij steeds moeten wijken voor snel langsscheurende scooters. Ook ademen zijn de vuile lucht in die een scooter achter zich uitblaast. Veel mensen zijn dan ook voor het verplicht laten keuren van de snelheid van een scooter en daarnaast alle scooters op de autorijweg laten rijden. Zo wordt de overlast voor fietsers vermindert.

> Bekijk ook ons goedkope jethelmen: vandaag besteld, morgen in huis!

Opvallend: minder jongeren brommen

Wanneer je de statistieken vergelijkt met voor 2010 zul je zien dat steeds minder jongeren rijden op een scooter of brommer. In plaats daarvan zijn er steeds meer vijftig-plussers die een scooter kopen. In 2010 werd het praktijkexamen voor een scooter en brommer ingevoerd, waardoor veel jongeren afzagen van het kopen van een scooter. Verder kan je tegenwoordig op jongere leeftijd beginnen met autorijlessen, wat ook een reden kan zijn voor jongeren om geen scooter te kopen. Ouderen vinden een scooter vaak erg fijn. Zij worden niet meer moe van al dat fietsen, maar hoeven ook niet de hele tijd op te letten in het drukke verkeer in een auto. Geen wonder dus dat de populariteit onder snor- en bromfietsen bij ouderen stijgt. Er rijden dus steeds meer scooters in Nederland en dat is ook niet onverklaarbaar. Zeker in vergelijking met een auto is een scooter vrij goedkoop, goed te leiden door het verkeer en handig voor kleinere afstanden. Veel inwoners klagen over de overlast die een scooter veroorzaakt, toch zijn ze vaak beter voor het milieu en de omgeving als een auto.

> Op zoek naar een nieuwe helm? Bekijk eens de Schuberth helm.

Jethelm kopenIntegraalhelm kopenSysteemhelm kopenKinderhelm kopen

 

Weet jij op welke leeftijd een kind achterop de scooter mag?

Shark helmen Caberg helmen Held rugzakken Schuberth helmen Vinz helmen