De I90 Davan is een systeemhelm van HJC met tal van gebruiksvriendelijke specificaties. Een hele gebruiksvriendelijke Lees door
specificatie is dat het vizier van de helm binnen een mum van tijd kan worden verwisseld. Door het speciale Rapidfire™ viziermechanisme heb je hier zelfs geen gereedschap voor nodig. Een andere specificatie die erg gebruiksvriendelijk is, is het geïntegreerde zonnevizier. Hierdoor heb je nooit meer een zonnebril nodig als je een stukje wil rijden. Tot slot wordt er standaard bij de HJC I90 Davan systeemhelm een Pinlock vizier meegeleverd. Als je het Pinlock vizier tegen het heldere vizier van de HJC helm monteert, zorg je ervoor dat het vizier niet meer beslaat. Hierdoor hou je altijd een helder en optimaal zicht op de omgeving.
Op de kinband van een HJC I90 helm staat bijna altijd een keurmerk vermeld. Dit kan ‘NP’, ‘P/J’, ‘P’ of ‘J’ zijn. Dit staat voor verschillende helmen. Hieronder een lijstje met de verschillende keurmerken:
Dit betekent dat als jouw systeemhelm geen P/J (soms ook wel geschreven als J/P) heeft, dat de helm ook niet open gedragen mag worden tijdens het rijden. Als de systeemhelm geen P/J keurmerk heeft, mag de helm wel worden geopend als je staat te wachten voor een stoplicht, op en parkeerplaats of bij een tankstation. Als je gaat rijden moet het kinstuk echter weer gesloten zijn. Als de systeemhelm wel het P/J-keurmerk heeft, mag de helm zowel open als dicht gedragen worden tijdens het rijden. Dit wordt ook wel een helm met dubbele homologatie genoemd. Hou hier rekening mee als je een systeemhelm koopt.
> Tot wel 40% korting: motorhelm & crosshelm!
De sluiting van een helm kan verschillen. Zo bestaan er snelsluitingen (ook wel kliksluiting genoemd) en dubbel D-sluitingen. Een snelsluiting doet zijn naam eer aan en kan snel worden geopend en gesloten. Zelfs met handschoenen aan is een dergelijke sluiting te openen. Erg gebruiksvriendelijk dus en niet gek dat veel helmen zijn voorzien van een kliksluiting. Toch kent deze sluiting ook een nadeel. Bij een harde klap kan het zijn dat de sluiting onverhoopt losschiet. Een dubbel-D sluiting is wat dat betreft een sterkere sluiting. Deze sluiting bestaat uit de kinband met ringetjes waar de kinband doorheen gehaald moet worden. In het begin zal het lastig gaan om de helm te openen en te sluiten, maar als je het eenmaal door hebt gaat het vrij eenvoudig. Het voordeel van een dubbel D-sluiting is dat bij een harde klap de sluiting zichzelf strakker aantrekt.
Onze andere populaire modellen: