Wat voor benzine gaat er in een 2-takt scooter?

Blog categorie: Scooter
Aäron
Door

Koop je een scooter. Dan zul je naar alle waarschijnlijkheid een 4-takt motor aanschaffen. Tweetakscooters wordt steeds minder verkocht. Deze oudere scooters zijn niet zuinig en voldoen niet meer aan de huidige milieueisen. Heb je een tweetakter in bezit? Dan is het belangrijk dat je buiten de ingestelde milieuzones blijft. Hierbuiten mag je vrij rijden. Gebruik dan wel de juiste benzine om je scooter zo lang mogelijk in tact te houden.

Wat is een tweetaktmotor?

Tweetaktmotoren op benzine zie je in voertuigen waarbij het vermogen belangrijker wordt – of werd - gevonden dan het brandstofverbruik. Een tweetaktmotor is een simpele verbrandingsmotor die twee ‘slagen’ gebruikt om de paardenkracht op te wekken. Deze twee slagen zijn de:

  • Inlaatslag, deze slag zorgt dat de lucht en brandstof wordt aangezogen. De zuiger trekt naar beneden waardoor er zuigkracht ontstaat.
  • Arbeidsslag, deze slag is het moment van verbranding en hier komt ook de kracht vandaan. Alle kleppen zijn dicht en de zuiger drukt de ingezogen stoffen dicht bij elkaar, waardoor er een vonk ontstaat.

Doordat een tweetaktmotor in verhouding veel slagen maakt, maakt deze motor ook veel lawaai. Andere punten waarop de tweetakt verschilt van de viertakt zijn:

  • Ze zijn minder zuinig. Gebruik je een viertaktmotor, dan zul je tot 40% minder brandstof verbruiken
  • Er wordt getankt met een mengselsmering in plaatst van zuiver benzine
  • Een viertakt motor is milieuvriendelijker

> Wil je veilig en duidelijk kunnen communiceren tijdens een scooterrit? Kies voor het Shark Prime communicatiesysteem.

Het vaarwel van de tweetakt

De tweetaktmotor verschijnt steeds minder in beeld. Dit komt omdat brommers en scooters vanaf 2018 moeten voldoen aan de Euro 4 emissie eisen. Amsterdam was in datzelfde jaar in Nederland de eerste stad die een speciale milieuzone invoerde. Tweetakt scooters met het bouwjaar 2010 of ouder worden sindsdien uit de binnenstad geweerd om de uitstoot van gassen te verminderen. Hierna volgde Den Haag in 2020. Ook Rotterdam werkt aan de wering van tweetakt brom- en snorfietsen.

De juiste benzine voor je 2-takt scooter

Afhankelijk van of je nog het oudere 2-takt model hebt – waar je olie moet mengen met de benzine – kun je bepalen welke benzine in een 2takt scooter moet. Zeker omdat de 2takt scooter meer benzine nodig heeft, is het belangrijk dat je het juiste type kiest.

Bij de bezinepomp zijn er twee verschillende soorten benzine te koop die geschikt zijn voor scooters. Deze zijn:

  • Euro 95 E5 of Euro 98 E5
    Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor. Dit kan schade veroorzaken op termijn.
  • Scooterbenzine
    De term ‘scooterbenzine’ klinkt alsof het in iedere scooter kan en hoort. Echter klopt dit niet. Tegenwoordig rijden de scooters op Euro 95. Dit is goedkoper en past bij de nieuwere motors. Scooterbenzine is een combinatie van benzine en olie en is hierdoor beter geschikt voor oudere scooters. Oudere scooters hebben namelijk geen oliecarter welke voor de olietoevoer zorgt, daarom zat dit vroeger al bij de benzine. Een lokale garage kan je hier meer over vertellen.

Is E5 niet beschikbaar op het benzinestation? Dan kan eenmalig E10 geen kwaad, maar voor langdurig en veelvuldig gebruik wordt dit niet aangeraden.

Heb je niet een 2-takt scooter, maar een 4-takt scooter? Lees hier wat voor benzine in een 4-takt scooter gaat!

> Vandaag besteld, morgen in huis: onze scooter helmen & crosshelmen!

Bekijk ook eens deze producten:

11 oktober 2021